Bahagia Hingga ke Syurga. InsyaAllah. Amin..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Anak Solehah. InsyaAllah. Amin..

Friday, August 26, 2011

Aku rindukan mereka..

Assalamualaikum..

Tinggal lagi 4 hari nak raya. Setiap hari lagu raya berkumandang. Aku pun tak ketinggalan pasang lagu raya di pejabat hari ni. Lebih-lebih lagi tinggal beberapa orang sahaja di pejabat. Nasib baik pengurusan bagi pelepasan untuk half day hari ni. Alhamdulillah.. 

Bila dengar lagu-lagu raya, bukanlah semuanya lagu gembira kan. Ada juga lagu-lagu syahdu. Pagi tadi masa driving ke pejabat dengar lagu 'Dari Jauh Kupohon Maaf'. I cried. Aku rindukan mereka.. Mereka yang telah meninggalkan aku, meninggalkan kami semua.. Aku rindukan Allahyarham datuk dan nenek aku..

Dalam kepala terbayang-bayang kenangan kami semasa mereka masih ada.. Dan juga kenangan terakhir yang sangat berharga.. Arwah datuk sebelah mak (yang kami panggil 'Ayah'), arwah datuk sebelah ayah ('Tok Ayah'), arwah nenek dan nenek tiri sebelah ayah ('Tok Jah' dan 'Mek Zah').. 

'Ayah', datuk yang paling rapat dengan aku, meninggalkan kami semua beberpa tahun lepas. Ketika baru empat hari menyambut Ramadhan. Aku bergegas pulang ke Kuantan dari Shah Alam, menumpang kereta Maktam, terus ke HTAA. Panjat tangga tingkat 8, sebab lif rosak masa tu. 'Ayah' menghembuskan nafas terakhir ketika bersama kami semua, anak-anak dan cucu-cucu beliau. Beberapa minit sebelum dia pergi, aku sempat mengelap kepala arwah, sambil dia bertanya, mana cucu-cucu dia yang lelaki.. :'( 

Aku ingat lagi, semasa kecil-kecil dulu aku sangat rapat dengan 'Ayah'. 'Ayah' suka melayan cucu-cucu dia. Kalau malam raya, kami tidur rumah 'Ayah', aku ramai-ramai dengan sepupu-sepupu sebaya.. Kalau pakcik aiskrim lalu, 'Ayah' belikan aiskrim, makan aiskrim sama-sama dengan cucu. Paling aku ingat, petang-petang 'Ayah' bawa naik motor, singgah kedai kopi. Arwah tuangkan air panas dalam piring cawan tu, tiup bagi sejuk, dan suapkan aku minum.. Ohh.. Kenangan yang takkan berulang.. Sejak 'Ayah' tiada, kami sangat terasa 'kekurangan' setiap kali hari raya.. 

'Tok Ayah', datuk yang baik.. Walaupun agak pendiam, sama macam 'Ayah'.. Cuma kami lebih rapat sebab 'Ayah' di Kuantan, 'Tok Ayah' di Terengganu.. 'Tok Ayah' ni suka sangat melayan Edi, adik aku yang bongsu masa tu. Edi cucu terakhir yang arwah sempat jumpa, sebab tu 'Mek Zah' cakap, di saat-saat akhir arwah, dia masih lagi bertanya tentang cucunya Edi..  'Tok Ayah' pergi masa hari cuti Krismas, kami tiada di sisinya. Tak sempat jumpa, cuma sempat iringi arwah ke kubur sahaja.. :'( Masa tu aku dalam darjah 5..

'Mek Zah', nenek tiri yang sangat-sangat baik melayan kami, walaupun kami jarang balik ke Terengganu.. Aku takkan lupa kenangan bila di sana, kami mandi air perigi, kalau malam-malam nak buang air, arwah temankan sebab masa tu bilik air di luar.. Kami seronok makan dalam 'pinggan besi 'masa di rumah arwah.. Sejak 'Tok Ayah' dan 'Mek Zah' meninggal, tiada lagi raya kami di sana..

'Tok Jah', nenek aku di Dungun. Ibu kandung abah, tapi kami tak rapat dengan arwah. Bila balik rumah arwah, dia tak lupa mengingatkan kami tentang hukum-hukum agama. Aku ingat lagi masa tu arwah tanya huruf-huruf Ikhfa' Hakiki. Aku tak ingat semua, dan arwah betulkan. Kalau sembahyang, telekung nipis / jarang, arwah tegur..

Sesungguhnya, mereka semua tiada pengganti. Aku cuma ada 'Mak' je sekarang. Nenek sebelah mak. Cuma 'Mak' yang sempat tengok aku berumah tangga. Semoga Allah bagi kesihatan yang baik untuk 'Mak'..

Nenek tersayang. Semoga 'Mak' sihat dan dilindungi Allah selalu.. Amin..

0 comments:

Post a Comment

Komen anda dialu-alukan.. Terima kasih daun keladi.. Lain kali datang la lagi.. =D