Bahagia Hingga ke Syurga. InsyaAllah. Amin..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Anak Solehah. InsyaAllah. Amin..

Thursday, January 30, 2014

Anak Demam / Batuk / Selsema: Ubatan Moden vs Semulajadi

Assalamualaikum.

Awal bulan hari tu aku baru je diserang batuk dan selsema yang teruk. Sekarang berulang balik, tapi bezanya yang dulu lebih 2 minggu aku batuk, yang sekarang ni dalam 2 hari dah ok. Hani Qalesya pun ada batuk dan selsema beberapa hari sebelum ni, tapi sekarang Alhamdulillah dah sihat.

Aku ingat lagi masa umur Hani bawah setahun, Hani kerap demam. Masa umur Hani dekat 8 bulan kami hantar Hani ke taska, 3 minggu di taska, 3 kali Hani demam. Itulah pengalaman Hani sakit paling teruk pernah kami hadapi. [baca sini]. Semoga itu juga pengalaman terakhir. Sedih sangat bila kenang balik.

Berbalik kepada topik, aku nak share pengalaman aku menggunakan kedua-duanya, ubat doktor dan ubat natural (homemade remedies). 

First time aku jadi kurang yakin dengan perubatan moden (maaf kalau ada yang tidak setuju, ini pendapat aku berdasarkan pengalaman dan ilmu yang aku ada) masa aku ke satu klinik sebab sakit belakang (i'm one of scoliosis survivors). Doktor tu (perempuan, agak berumur) tanya punca aku sakit belakang, aku terangkan sebab aku pangku anak sepanjang perjalanan dari Johor ke Kuantan, lepas tu sampai rumah dia tak nak tidur, cranky sikit, biasalah baby lagi kan. Doktor tu terus cakap kat aku, "takpe, nanti saya bagi ubat selsema untuk baby awak sekali supaya dia tidur". Aku terus macam... "Doktor ni biar betul, anak aku tak sakit pun. Doktor pun tak check langsung anak aku, semudah tu nak suruh aku bagi ubat selsema kat baby aku??". 

Then, awal tahun baru ni masa aku batuk selsema tu, aku request supaya doktor (ni doktor klinik lain pulak, yang doktor perempuan berumur tu aku dah banned) bagi ubat yang selamat untuk ibu menyusu. Melalui pembacaan aku tahu yang ibu menyusu ni kena hati-hati dalam pengambilan ubat sebab takut bagi kesan pada baby. So doktor cakap yes, dia akan bagi ubat yang selamat. Bila aku search nama ubat, rupanya ubat tu tak boleh diberi pada ibu yang menyusukan anak. Sekali lagi aku tawar hati dan kurang yakin. 

So bila kali ni aku batuk teruk sangat, sampai tahap keluar air mata, bila batuk rasa kepala sakit sangat macam mengecut, aku tak fikir pun nak ambik ubat klinik. Kalau jumpa doktor, untuk pastikan penyakit sahaja, tapi ubat yang diberi aku takkan sewenang-wenangnya makan. Apa yang aku buat?

Untuk anak demam / selsema / batuk, aku buat garlic oil:
     1) Ambil beberapa biji bawang putih 
     2) Bakar bersama kulit (cucuk dengan hujung pisau)
     3) Bila dah agak-agak hangus kulit dia, tumbuk bawang tu. Buang dulu kulit yang hangus tu.
     4) Gaulkan dengan minyak zaitun

Aku sapukan nipis-nipis garlic oil ni di dada depan, belakang dan tapak kaki Hani, pakaikan stokin masa tidur. Jangan sapu banyak sangat takut dia panas. Esoknya selsema Hani dah baik. Untuk aku pun, aku buat cara yang sama, cuma aku sapu banyak la sikit. Alhamdulillah, selsema aku dan Hani cuma sehari. Tanpa makan sebarang ubat yang menyebabkan mengantuk =)

Untuk aku, ubat batuk yang memberi kesan yang sangat positif:
- Bancuhkan campuran madu (aku guna madu dari Mekah) + hirisan lemon (jangan letak sebiji nanti pengsan ;)) + air suam.

Aku minum pagi dan malam. Alhamdulillah, malam boleh tidur lena.. Dalam sehari je dah tiada lagi tekak yang gatal dan berpasir.

Aku juga semakin yakin dengan natural remedies ni sejak amalkan pemakanan sunnah. Kalau masak nasi di rumah, aku akan tabur biji habbatussauda. Aku juga akan titiskan minyak kelapa dara (vco) dalam masakan, dan gunakan minyak zaitun terutamanya kalau memasak untuk Hani Qalesya. Ayam pun aku dah tak beli ayam biasa, aku guna ayam organik Az-Zain / Raudhah. Alhamdulillah, kesihatan Hani sangat memberangsangkan sepanjang amalan itu.











2 comments:

diary_ciknaa said...

seksa kan tengok anak batuk ni..ciknaa takut sgt bl dgr rania mula batuk sikit2..sbb batuk ni lmbt baik,,

Unknown said...

Tips bagus utk saya,Nanti kalau anak sy selsema batuk boleh try garlic oil tu.Tapi betul selalunya cara tradisional ni lg berkesan dr moden hehe

Post a Comment

Komen anda dialu-alukan.. Terima kasih daun keladi.. Lain kali datang la lagi.. =D