Bahagia Hingga ke Syurga. InsyaAllah. Amin..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Anak Solehah. InsyaAllah. Amin..

Thursday, January 17, 2013

Pengalaman Hani demam panas

Assalamualaikum..

Sebelum ni Hani pernah demam masa umur 4 bulan. Tapi demam sekejap je, setengah hari. Lepas tu ada la lagi badan dia macam suam-suam sikit dalam 2 kali. just letak cool fever tu je, the dah ok. 

Tapi masa umur 7 bulan lebih baru ni, dia start demam on off. Mula-mula demam nak tumbuh gigi, tak tinggi sangat pun suhu. Demam biasa je. Lepas tu bila masuk taska, beberapa hari sebelum Hani masuk 8 bulan (2 Jan 2013), hari ketiga di taska (Jumaat) Hani demam lagi. Cikgu tak bagitahu aku pun, kebetulan aku pergi taska nak jenguk dan susukan Hani, baru tahu Hani demam. Aku bawak balik terus. 

Seminggu lepas tu, hari Jumaat jugak, Hani demam lagi sekali. Again, cikgu tak inform aku. Memang la demam biasa, tapi masa tu Hani dah merengek-rengek tak nak susu asyik nangis je. Aku tak sedap hati, terus bawak Hani balik rumah lagi. Malam tu Hani ok, Sabtu Ahad pun ok. Isnin tu, dalam pukul 2am, darling husband kejutkan aku cakap badan Hani panas. Kami decide bawak dia ke klinik pakar pagi tu. Doktor cakap demam agak tinggi, suhu 38.5. Doktor nasihatkan kami supaya jangan hantar lagi Hani ke taska buat masa sekarang. Kalau boleh tunggu sampai umur Hani 2 tahun. Kat taska ni tahu jelah, budak ramai, even masa aku hantar Hani pun setiap hari aku nampak ada je budak selsema, hingus meleleh. So untuk baby, keadaan tu tak elok. Walaupun baby diasingkan dalam bilik lain, still dalam satu rumah jugak. 

So aku dengan darling husband decide untuk berhentikan Hani dari taska tu. Sepanjang 7 hari Hani masuk taska, Hani dah pandai makan. Tapi aku tak lah suka sangat part tu, sebab ada part lagi penting, cikgu taska macam tak usaha betul-betul nak bagi Hani minum susu. Aku sediakan 4 botol susu, air masak dengan air panas pun aku sediakan setiap hari. Tapi yang diguna satu je botol. Bila tanya, cikgu cakap guna semua, sedangkan keadaan botol lain tu macam tak digunakan langsung. Banyak kali dah aku tanya. Hani memang jenis susah sikit nak minum susu. Tapi dia kan baby lagi, baru 8 bulan, aku tak nak dia kenyang sangat makan bubur sampai tak minum susu.

Hmmm.. Ok nak sambung balik cerita Hani demam. Balik rumah kami bagi Hani ubat. Doktor bagi aku MC 2 hari untuk jaga Hani. Esoknya badan Hani ada demam lagi sikit. Aku teruskan bagi ubat. Tapi menjelang petang, suhu dia naik turun. Sampai lepas asar, 37 - 39 macamtu. Sebelum maghrib aku dah cuak, suruh darling husband balik cepat sebab suhu Hani dah 39. Hani asyik nangis je. Last-last aku pun nangis. Takut sangat hani kena fit. Sebelum tu Hani ada menggeletar kejap-kejap masa tidur. Aku angkat tengok bibir dengan tangan dia dah biru. Terus basahkan kepala, badan dia semua, baru ok. Ya Allah berdebar tak yah cakap la masa tu.

Suhu 39, kami terus bawak Hani ke emergency department Hospital Pakar Kuantan (KSH). Sampai sana doktor check suhu dah 40.2! Bayangkan, dalam lebih kurang setengah jam perjalanan, suhu Hani dah naik 1 degree. Terus kena masuk ubat roket tu. Doktor bagi rehat, check suhu lagi jadi 38.4, then 37, doktor bagi balik sebab wad full. Tapi suhu Hani macam naik turun lagi kat rumah. 2x Hani muntah tapi tak banyak, Sepanjang 2 hari tu Hani tak nak berenggang langsung dengan aku. Kesian sangat. :'( Bila petang, suhu still agak tinggi lagi, darling husband cuba bancuh air asam jawa, sapu ke kepala dan badan Hani. Dalam beberapa minit, suhu semakin turun, and Hani muntah banyak. Habis keluar semua ubat. Lepas tu terus Hani senyum, Alhamdulillah.. Syukur. Suhu pun semakin rendah, sampai 36 degree. Kalau tak kami nak bawak Hani ke hospital dah.

Lepas tu sampai la saat aku tulis ni, suhu badan Hani dah stabil. Hani kembali aktif, sampaikan malam tak nak tidur asyik nak main je.. =) Ubat antibiotik still lagi diteruskan. 2 hari aku MC, sehari cuti. Sekarang Hani bawah jagaan ma, ma dah tak bagi hantar ke taska. Kami pun dah tak nak. Pengasuh sedang dicari, sementara tu ma jagakan Hani.. Semoga semuanya baik-baik sahaja lepas ni. Hani... Ibu dengan ayah tak nak Hani sakit lagi.. :'( We love you so much sayang...

Hmmm berat Hani cuma 7.4kg di usia 8 bulan. Masa 6 bulan Hani 7kg. Dalam 2 bulan, berat tak naik pun.. Ibu tak kisah kalau Hani ringan tapi sihat. Ibu susah hati kalau Hani ringan, sakit pulak.. :'(

3 comments:

~ NANA ~ said...

cpt sembuh yer hani..
baby kalau demam mmg berat akan turun dear..
sementara waktu ni mmg elok kalau tak dihantar ke taska..

MyFreeMinded said...

Memang menakutkan dan menyedihkan bila tengok anak demam. Moga Hani cepat sembuh.

Nora Karim said...

kesiannya hani... moga lepas ni sihat sokmo ye sayang!

Post a Comment

Komen anda dialu-alukan.. Terima kasih daun keladi.. Lain kali datang la lagi.. =D