Bahagia Hingga ke Syurga. InsyaAllah. Amin..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Anak Solehah. InsyaAllah. Amin..

Friday, December 17, 2010

Kerana Lidah Manusia Binasa

Salam..

"Kerana Lidah Manusia Binasa".. Dah biasa kita dengar kan? Aku pun dah biasa sangat menghadapi keadaan-keadaan yang tegang dan menyakitkan hasil daripada lidah-lidah manusia.. 

Memang aku totally agree dengan statement "Lidah manusia lebih tajam daripada mata pedang". Kalau ada benda yang lebih tajam dari mata pedang pun, lidah manusia tetap yang paling tajam.

Biasa lah kan, dah nama pun manusia.. Macam-macam ragam.. Dalam keluarga aku sendiri aku dah selalu hadapi 'lidah-lidah' tajam ni. Memang menyakitkan sangat! Mungkin secara tak sedar aku pun pernah membuatkan orang rasa lidah aku ni tajam. Sebab aku juga manusia. Kalau dalam keadaan marah kadang-kadang tak boleh nak berfikiran waras. Tapi aku rasa, sebagai manusia jugak, kita kena berfikir betu-betul dulu sebelum keluarkan perkataan. 

Tambah-tambah lagi, kalau bercakap dengan orang yang lebih berumur. Hormat pun dah tak tahu ke mana. Orang yang lebih berumur tu pun sama, fikirlah dulu sebelum bercakap. 

Nak senang, diam. Tapi mungkin itu tak menyelesaikan masalah. So terpaksa jugak berkata-kata, berbincang. Dan libatkan lidah jugak! Teringat statement ni:
Diam bukan mengalah.
Ia cara mencari Rahmah.
Mendekatkan diri kepada Allah.
 (credit to saifulislam)

Ye. Itu yang sebaiknya. Mungkin jika sesama manusia kita tak boleh sekadar diam kerana itu tidak akan menyelesaikan masalah. Tapi 'Diam' di sini adalah cuba dekatkan diri dengan Tuhan. Berdoa banyak-banyak seikhlas hati memohon pertolongan Tuhan. 

Tapi kalau aku, tambah satu lagi, menangis di dalam hati!

Mungkin kerana aku mangsa lidah-lidah yang sangat tajam, dan mungkin juga kerana aku sedih dengan apa yang berlaku!
Jadi, aku balik kepada 'Diam' tadi.


8 comments:

Qis said...

Wani, dah dpt t-shirt? sorry salah wish sbb i ingatkan ur secret aritu pasal tu... i really didnt mean it...

Mrs Azhar said...

qis, dh dpt smlm, lupa nk bgtau. sbb byk sgt brg2 husband dr pos laju br sampai. thanks ye! haha xpe i anggap wish tu sbg doa.. =)

asna cute said...

susah biler kita nak luahkan pendapat or bersuara dgn org tua. Yg mereka tau mereka punya hati & perasaan sajer. kita nie yg muda2 senang2 jer dorang boleh kecikkan hati kita ya?. xfaham..

Mrs Azhar said...

ye asna, kdg2 kita tpaksa hadapi situasi yg mcmtu..

eMMe said...

hurm, mE ingat mulut me je yg laser, ade lagi laser rupenye, mulut yg membidas/menjatuhkan/mengutuk/membuat cerita, pas kat dia, susahnye nak dpt kawan yg baikkk mulutnya...

Mrs Azhar said...

a ah emme, kalau yg baik dpn kita pun xsemestinya baik mulutnya blkg kita..

GeeAziah said...

maaf sekiranya saya sgt kurang ajar ttp ati sy sudah tidak terthan lg menanggung..yg ati yg sy than slama ini sudah meletup

sekarang sy ingin mendiamkan diri sehingga sy tidak mahu melihat muka nyer lg..

arap2 sy dpat menenang kn jiwa yg sedang bercelaru..

Mrs Azhar said...

gee, sbr sbr sbr.. ye mmg senang utk org bckp, tp yg menanggung sj tahu mcmana peritnye. insyaAllah, cuba cari jln tbaik. tenangkn jiwa dgn melihat muka am & harraz =D

Post a Comment

Komen anda dialu-alukan.. Terima kasih daun keladi.. Lain kali datang la lagi.. =D