Bahagia Hingga ke Syurga. InsyaAllah. Amin..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Anak Solehah. InsyaAllah. Amin..

Wednesday, June 27, 2012

Di Sebalik Kelahiran :: Hani Qalesya - Part 2

Assalamualaikum..

Sambungan part 1..

9/5/12:
Pagi tu kami diberitahu, operation akan dijalankan. Tapi aku macam ragu-ragu jugak sebab Doktor Suriati kata lepas darah dah masuk habis baru boleh operate. Masa tu beg darah yang kedua tak sampai separuh lagi sebab malam tu doktor perlahankan flow dia.

Tapi Alhamdulillah jadi jugak. Pagi dalam pukul 10 lebih aku disorong ke bilik pembedahan. Perasaan risau tu ada la jugak sikit, tapi masa tu aku sangat-sangat terganggu dengan tiub kencing yang dipasang. Ya Allah, sangat-sangat-sangat tak selesa! Rasa nak mengamuk suruh nurse cabut tiub tu. Masa dalam bilik pembedahan, ada beberapa bilik kecil, tempat pembedahan dijalankan. Tempat aku di bilik 1. Siap kena tunggu turn nak masuk bilik tu sebab ada pesakit tengah operation. Doktor Suriati ada datang, tanya keadaan aku, genggam tangan aku dan tenangkan aku.. Masa menunggu, darling husband dan mak aku temankan. Dua-dua tak dibenarkan masuk bilik 1, sebab aku akan dibius penuh. So doktor tak galakkan, and Doktor Amir cakap kes ni agak berisiko. Takut doktor terganggu nak buat kerja. Hmmm..


Dalam pukul 12.30pm, semua dah ready. Nurse tanya darling husband, nak cakap apa-apa tak pada aku. Masa tu aku tengok mata dia dah berkaca. Kami percaya semuanya akan ok, insyaAllah. Sebelum disorong ke bilik 1, darling husband cium dahi aku, masa tu fikiran aku, tak tahu lah macamana.. Ada jugak terfikir kalau aku mati masa operation ni.. Tapi cepat-cepat istighfar, alihkan fikiran pada baby yang akan lahir sekejap je lagi. 

Masa disorong, lalu depan beberapa bilik pembedahan kecil, aku Nampak jelas pesakit-pesakit tengah operate. Ada yang badan diterbalikkan, tak tahu operate apa. Scary! Dalam bilik 1, sejuk yang amat sampai aku menggigil. Aku nampak Doktor Suriati senyum dengan nurse-nurse dalam tu, diorang dok bahagi-bahagi kupon Bukit Gambang Waterpark. (Sempat lagi tu!). Then tengok jam pukul 12.50pm, Doktor Amir datang sebelah, cakap dia dah nak bius, and aku akan tidur. Aku angguk, dia masuk je bius terus aku tak sedar apa dah…
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Aku sedar dalam pukul 3pm lebih. Sebelum tu dengar suara darling husband tanya doktor aku sedar ke tak. Doktor Amir cakap aku sedar, dia suruh darling husband kejutkan aku. Then baru aku bukak mata slowly (nak tunggu buah hati kejutkan jugak, haha). Macam mamai jugak masa tu, aku tanya darling husband sepatah je, “baby?”. Darling husband senyum, cakap baby ada, kat nursery, baby ok, comel.. And he cried.. :’) 

Alhamdulillah, selamat dah zuriat kami dilahirkan. Zuriat perempuan idaman kami, dengan berat 3.24kg. Lahir pukul 1.04pm. Sekejap je kan? Bius 12.50pm, 14 minit lepas tu dah keluar baby kami. =) Dan dia sihat sempurna segalanya.. Syukur.. Walaupun keadaan aku masa tu belum tahu lagi macamana..

Lepas tu aku dihantar ke bilik ICU/HDU di tingkat atas. Aku pelu dipantau rapi, terutamanya tekanan darah aku (berkaitan pulmonary hypertension tu). Doktor kata 8 jam. Sedih jugk sebab selagi belum masuk wad, aku tak dapat jumpa baby lagi. Aku cuma tengok gambar je masa darling husband tunjukkan. Sepanjang pemantauan, aku belum dibenarkan makan lagi. Just dapat minum air je. 2 hari puasa. Huhu. Sepanjang tu jugak si dia setia di sisi, hilang masa nak solat je. Family datang melawat pun hanya dibenarkan masuk seorang dalam satu masa. Lama jugak nak tunggu 8 jam.

Dalam pukul 8.30pm aku dibenarkan masuk wad. Masa tu baru dapat jumpa baby. Subhanallah.. First time dapat tengok baby, cium dia, peluk dia, walau aku tak berdaya nak bangun. Memang tak dapat digambarkan perasaan masa tu. Aku menangis. Syukur, selamat sudah segalanya.. Aku kini seorang ibu. =) Alhamdulillah….




8 comments:

sharEna said...

bestnya baca n3 nie. awak mmg tabah wani =) enjoy your motherhood okay! baby sgt comel

Mrs Azhar said...

sharEna, =) tq dear

eMMe said...

sebak skit baca kisah wani ni... Alhamdulillah kan Wani, segalanya telah diaturkan oleh Allah swt..moga wani , husband n baby bahagia dan dirahmati Allah swt...Syukur!

Atiqah Adnan said...

rasa nak nangis baca.. nk komen tp mmg tuggu episod kedua nie.. dear u mmg tabah dan sangat kuat.. demi seorang anak kan? kita jadi kuat sbb nak dia lahir n hidup..

take care ok.. ^^

Lily said...

Alhamdulillah...syukur semuanya selamat. :')

rDnA said...

alhamdulillah..syukur semuanya selamat..

sebak pulak baca entry yang ni..tapi syukur semuanya sihat dan selamat

Nora Karim said...

sedihnya baca... mmg saat bila tgk baby... hilang rasa sakit... rasa bahagia je... apa pun moga wani n baby sihat walafiat... take care...

izla said...

salam kenal :)

Alhamdulillah, semuanya selamat. comel nama bby Hani

Post a Comment

Komen anda dialu-alukan.. Terima kasih daun keladi.. Lain kali datang la lagi.. =D