Bahagia Hingga ke Syurga. InsyaAllah. Amin..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Anak Solehah. InsyaAllah. Amin..

Thursday, October 4, 2012

2 Okt 2012 : Aku Kehilangan Mok..

Assalamualaikum...

Tanggal 2 Oktober 2012, pagi Selasa yang tenang, satu-satunya nenek aku yang tinggal, telah pun menghembuskan nafas terakhir. Masa bersiap nak pergi kerja, ma datang sambil menangis, ma cakap nak pergi tengok Mok, malam sebelum tu ma dah pergi sebab mok sakit. Aku berderau bila ma cakap 'tak tahu Mok ada lagi ke tak'.. Bila sampai rumah acik (tempat Mok tinggal), aku nampak ambulans, ingatkan nak bawak Mok pergi hospital. Tapi sepupu aku cakap 'Mok dah takde, dik...' Innalillahiwainnailaihirajiun.. Aku peluk sepupuku Kak An, berkali-kali aku tanya, 'betul ke ni Kak An?'.. Mok pergi selepas beberapa tahun menderita penyakit kencing manis. Sebelah kaki Mok dah buruk, dah kena potong sikit. Mok pun dah tak boleh berjalan.

Aku ingat lagi, masa kami baru kahwin (kiranya 2 tahun lebih dah), masa tu Mok di rumah ma, ambulans datang rumah pukul 3 pagi bawak Mok ke hospital. Mok tak sedarkan diri. Mok hypo. Kami dah bacakan Yassin keliling Mok masa tu. Saudara mara pun dah berkumpul kat rumah ma. Tapi Alhamdulillah, umur Mok masih panjang masa tu. Dalam masa beberapa tahun ni, ada la beberapa kali Mok keluar masuk wad.

Kali terakhir aku jumpa Mok adalah pada 16 Ogos, 3 hari sebelum raya. Memandangkan raya tahun ni aku balik kampung suami, aku pergi jumpa Mok sebelum balik kampung. Masa tu sedih jugak sebab tak dapat beraya kat sini, berkumpul pagi raya dengan anak cucu cicit Mok. Sempat juga aku hulurkan duit raya untuk Mok. Masa tu Mok nampak biasa je, borak-borak, tapi Mok tak mampu puasa dah..

Tak sangka, itu kali terakhir aku jumpa Mok. Aku ralat sangat sebab tak pergi tengok Mok lepas raya dulu, sampailah Mok pergi tinggalkan kami semua. Padahal bukan jauh pun.. :'( Angpau raya untuk Mok pun masih ada lagi aku simpan, tak kesampaian nak bagi..

Yang lagi sedih, sehari sebelum pemergiannya, 1 Okt tu hari lahir Mok yang ke 70 tahun.. Aku dah plan nak keluar belikan tudung sebagai hadiah hari lahir untuk Mok. Sehari sebelum tu jugak aku berbincang dengan ma nak buat makan-makan untuk raikan Mok. Rupanya tak sempat. Mok yang bagi 'hadiah' pada kami semua..

Mok disemadikan selepas zohor, betul-betul di sebelah pusara arwah suaminya, yang kami panggil Ayoh.. Semoga arwah datuk-datuk dan nenek-nenek aku tenang di sana, dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman dan dikasihi Allah.. Al-Fatihah..


3 comments:

eMMe said...

Wani, Salam Takzih buat mu dan seluruh keluarga,
tabah la hadapi dugaan ini, Al Fatihah...

rDnA said...

Salam takziah buat wani sekeluarga..Semoga arwah dicucuri rahmat..

aTy _faRed~ said...

innalillah..takziah awak..semoge arwah ditempatkan bersama insan2 terpilih...aminn..

Post a Comment

Komen anda dialu-alukan.. Terima kasih daun keladi.. Lain kali datang la lagi.. =D