Bahagia Hingga ke Syurga. InsyaAllah. Amin..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Anak Solehah. InsyaAllah. Amin..

Thursday, December 6, 2012

Update terkini Hani Qalesya

Assalamualaikum..

Haihhh banyak sangat perkara-perkara tentang perkembangan Hani Qalesya yang tak tercoret di sini. =( 

Ada hari memang macam tak cukup 24 jam, ada hari tu macam malas, tak ada mood nak update, ada hari jugak aku sibuk uruskan perkara baru dalam hidup aku.. Banyak lah benda-benda yang menyebabkan tertangguhnya entry baru dalam blog ni.. 

Sekarang Hani dah lebih 6 bulan. Lagi 3 hari je nak masuk 7 bulan. Aku selalu cakap dengan darling husband, tak nak Hani membesar cepat sangat. Nak Hani jadi baby selalu. Aku pun rindu Hani masa dalam perut. Memang rindu. Setiap saat bersama Hani pun aku rindu. Masih juga terkenang hari keempat Hani di dunia, sampai umur dia dalam 3 bulan macamtu (tak ingat exact date), betapa teruk keadaan kami suami isteri nak adapt dengan situasi baru. Hani masa bawah 3 bulan sangat sangat cranky. Masalah kembung, masalah menangis siang malam, masalah susu tak serasi.. Ohhh aku bersyukur Allah uji kami sebegitu. Dalam pantang biasanya aku tidur lebih kurang 2 jam sehari. Sahaja! Bila habis maternity leave, geram sangat sebab semua pakaian longgar, gelang, cincin semua kena bukak sebab kurus sangat. '__' Tapi kini aku dah gain semula my fat. Haha. Berat terkini 47kg, Hani Qalesya 6 bulan++ 7.060kg.

Kalau dulu Hani cranky, sekarang Hani cheeky! =)

Kalau kat rumah, Hani jarang sangat menangis. Kadang-kadang tak buat apa pun, senyum je kat dia, dia akan ketawa mengekek-ngekek. Aku memang selalu main, agah-agah Hani. Aku tak akan biarkan Hani boring sorang-sorang. Hani bunyi ek-ek sikit pun aku tak biar. Ma cakap kami manjakan sangat Hani. Sebab tu kalau kat rumah Ma, masa kami suami isteri kerja, Hani kadang-kadang moody. Dia tak biasa tak ada orang layan dia. Ye aku mengaku, kami jadi macam sekarang ni sebab FOBIA. Kami fobia keadaan dulu akan berulang. Kami fobia anak menangis non-stop dari lepas maghrib sampai subuh. Sebab tu seboleh-bolehnya kami elakkan dia dari menangis.. (Tapi kadang-kadang geram jugak dengan darling husband sebab biarkan anak menangis. Katanya nak ajar supaya Hani tak manja sangat. Tapi aku tak boleh tengok. Bagi aku cukup-cukup lah dia menangis, aku pun menangis masa dulu. Huhu.) Walaupun selalu jugak masa badan penat, tapi tetap layan Hani bergembira. Aku percaya komunikasi dengan anak akan bagi kesan baik pada perkembangan dia nanti. Dari dalam kandungan lagi aku dah amalkan. 

Hani sekarang ni ada Monday blues. Setiap Isnin, bila dia dengan Nekma dia, mula la moody. Serba tak kena bak kata Ma. Sebab dah dua hari, Sabtu Ahad tu Hani bersama kami ibu dan ayah dia, lagi pulak kalau bawak dia jalan-jalan (biasanya akan keluar kalau darling husband tak kerja). Mula la dia manja lebih hari Isnin tu. Susu tak berapa nak minum. Makan bubur pun tak habis.. Hai lah anak manja kesayangan.. =) Tapi by Selasa tu Hani dah ok. Lagi pulak adik-adik aku ada kat rumah cuti sekolah ni..

Solid food Hani sekarang ni favourite dia adalah bubur nasi campur kurma. Kadang-kadang campur sikit susu badan. Suka manis budak ni. Setiap dua hari aku akan masak bubur kosong, letak kurma yang aku simpan siap-siap. Kurma tu aku rebus, buang kulit, lenyek dan tapis. Bila bubur dah masak dan larut dengan kurma tu, aku tapis lagi sekali untuk dapatkan tekstur yang halus. Hani baru 6 bulan kan, aku tak nak dia sembelit. Buah pun kalau aku blend aku akan tapis dulu. Air masak pun Hani suka minum. Kalau kat rumah, aku biasanya suap dia makan dengan air zam-zam. Guna sudu je sekarang. Tapi ada niat nak beli sippy cup once dia dah pandai pegang nanti.. Untuk bagi makan Hani, aku akan pasang vcd belajar alif ba ta dia, sambil nyanyi-nyanyi masa suap dia. Kalau bagi mainan je, nanti Hani asyik tengok bawah je, susah nak suap. Pasang vcd dia tengok ke atas, senang sikit. =) Dia pun duduk diam la jugak (kadang-kadang je sibuk nak pusing, nak bangun dalam Bebepod Seat dia tu.

Uihh dah berapa banyak perenggan ni cerita pasal Hani. Letak gambar-gambar Hani la pulak..

Dari atas: Car seat tu kami dah let go pada kawan. Hani guna sampai 6 bulan. Tapi tak pernah guna as a carseat. Cuma attach pada stroller sahaja. Masa 6 bulan pun Hani dah tak berapa selesa kot, dia protes duduk dalam tu. Gambar atas, kanan: cara dia protes nak turun. Duduk ntah apa-apa, supaya ibu angkat dia. Akhirnya dia berjaya, ibu dukung Hani sambil tolak stroller kosong. '__'

Gambar tengah, kanan: Keseronokan nak mandi. Hani ni bila buka baju, dia dah tahu dia nak mandi. Seronok tak terkata la, tersengih-sengih.. Gambar bawah, kiri: Hani bersama sepupu beza 5 bulan. Iman Isabella yang selalu kaki dia jadi mangsa cubitan Hani. Haha. Hani geram tengok Iman pakai sarung kaki dia dulu kot. '__'

Last sekali, my favourite picture, my favourite moment, dua insan kesayangan hati aku:

Walaupun tak pasang vcd, Hani tetap behave makan disuap ayah. That's my girl. 
Ayah Hani pulak, walaupun Hani tak pakai bip, pakai sapu tangan je kt dada tu, 'kecomotan' dia adalah minimum. Pandai jugak ayah Hani suapkan sampai licin bubur. That's my man. =)





5 comments:

Fai Nardir said...

fai dpt bayangkan "kesakitan" akak dgn husband time tu... akak dgn husband memang "kuat".. kak, fai doakan semoga kebahagian ni berkekalan sampai bila2. semoga hani menjadi anak yg solehah dan menyenangkan ibu dgn ayahnya bila dah besar nanti... (>___<)

.:Wanie:. said...

hye hani...comel!

Mrs Azhar said...

Fai, tq.. Amin ya rabbal alamin.. Skrg pun hani dh jd anak yg menyenangkn., dan membahagiakn... :-)

Wanie, hehe tq

Unknown said...

hehehe..pandai dia makan yek..tak macam Alya, kalau waktu makan je nanges..hehehe..

Mrs Azhar said...

cheyan, a ah dia slalunya ok la time mkn. kadang tu membebel, sibuk nk pegang sudu. kena pandai tarik perhatian dia la.. alya nanges nape.. nk suap sendiri ke.. hehe

Post a Comment

Komen anda dialu-alukan.. Terima kasih daun keladi.. Lain kali datang la lagi.. =D