Bahagia Hingga ke Syurga. InsyaAllah. Amin..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Anak Solehah. InsyaAllah. Amin..

Wednesday, April 20, 2011

Tips Pilih Durian

Assalamualaikum..

Bersempena musim durian tahun 2011 ni, sengaja nak tulis tips. Mungkin berguna selepas ni.. 

Setiap kali musim durian, confirm darling husband belikan durian. Sebab confirm aku akan minta dia belikan. ;-D
Tapi itulah, kami tak tahu pun tips nak dapatkan durian yang elok, sedap, isi tebal.. So biasanya nak selamat, darling husband akan beli yang mahal sikit. Bukan apa, kalau beli yang murah sikit tu, kadang-kadang ok, kadang-kadang dapat yang tak boleh makan langsung. So, labur la sedikit duit untuk makan durian yang sedap kan.. Lagipun, musim durian bukan selalu.. 

Lepas ni, dah tahu tips, mungkin boleh dipraktikkan. Dan, jimat sikit duit. Tak perlu beli yang mahal, asalkan tahu memilih dari beberapa segi:

1- Bentuk buah durian tu, biasanya yang tak bulat dan berbentuk pelik sikit (unik) tu, isi dia tebal dan manis. Biji dia pun comel je..

2- Duri, jangan pilih yang tajam. Pilih yang berduri kurang tajam, jarang-jarang dan besar. Dan boleh mengurangkan kemungkinan tangan luka. =)

3- Cium bau durian tu. Tapi jangan sampai hidung tercucuk duri pulak! =D Kalau durian tu masak elok, matang, dia akan ada aroma yang best. 

4- Check kulit durian tu, jangan pilih yang ada rekahan or sebarang kecacatan. Sebab kalau dah merekah, udara dah masuk dalam durian dan rasa dia pun dah terganggu. Mungkin tawar atau masam. Kadang-kadang penjual tu pilihkan, dia takkan tunjuk pada kita kerosakan pada kulit durian tu. So, better pilih sendiri. 

5- Cuba goncang durian tu dulu dengan tangan. Haa yang ni sila bagi orang lelaki buat. Nanti habis tapak tangan terkena duri. Hihi. Masa goncang tu, kalau ada dengar bunyi isi durian tu kat dalam bergoncang, maksudnya isi dia dah kering. Isi yang lembap akan melekat di dinding kulit dalam durian tu.

Ok itu sahaja tips tentang durian. Semoga bermanfaat. =)

4 comments:

amira aihara said...

sya x mkan durian dah nak dkat 6 thun lbih xmkn..org kta ruginya sya..tp nk wat cmne mkn seulas jer pun dah deman..myb sbb mind set kot..huhu..skrg nie dh xleh bau durian,rse len mcm jer..hahha gedik x sya..??

Mrs Azhar said...

amira, owh ye ke.. mmg rugi! tp nk buat mcmana.. msg2 punye selera lain kan.. =)

eMMe said...

wah! wani, camner u tau tips pilih durian nih, caya lah...okey, pasni i dah tau dah durian tu sedap ke tak, hahahaha...

Mrs Azhar said...

emme, haha dulu xtau, skrg dh tau dh.. =) sbb mmg slalu xreti nk pilih mcamana..

Post a Comment

Komen anda dialu-alukan.. Terima kasih daun keladi.. Lain kali datang la lagi.. =D