Bahagia Hingga ke Syurga. InsyaAllah. Amin..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Anak Solehah. InsyaAllah. Amin..

Thursday, October 20, 2011

15 Amalan untuk Ibu Mengandung

Assalamualaikum..

Kali ni nak share apa yang aku dapat dari video ceramah yang aku tengok di Youtube. Amalan ni sangat baik untuk diamalkan oleh bakal-bakal ibu, juga bakal-bakal ayah. Semua orang impikan dapat anak yang berguna kan. Dari dia dalam kandungan lah kita nak didik. Sebenarnya dari dia 'dibuat' tu dah kena ada adab yang perlu suami isteri ikuti supaya tiada 'campur tangan' syaitan. InsyaAllah, amalan-amalan ni akan membantu kita..

1- Banyakkan bertaubat dan beristighfar. Setiap masa, di mana-mana pun, tak susah pun nak buat. Sambil driving, sambil basuh pinggan, istighfar sahaja di bibir.

2-  Banyakkan berdoa. Setiap hari selepas solat kita berdoa, juga jangan lupa waktu-waktu mustajab untuk berdoa. Contohnya ketika hujan turun.. Berdoalah sepenuh hati. Masa isteri nak melahirkan, suami bisikkan doa tertentu di telinga isteri. Ada 13 doa yang boleh diamalkan. Boleh cuba search. =)

3- Rajin puasa sunat. Ohh yang ni aku setakat ni memang tak berkemampuan nak buat. So kalau isteri tak mampu, suami cuba usahakan puasa sunat.

4- Rajin solat wajib dan sunat. Bagi solat wajib, cuba banyakkan berjemaah bersama, di awal waktu. Bagi aku saat berjemaah bersama tu sangat indah. Rasa tenang sangat, rasa bahagia sangat. InsyaAllah.. Untuk solat sunat, banyakkan solat hajat dan solat taubat, jika ada kelapangan.

5- Banyakkan zikrullah sambil pegang perut. Sama juga macam beristighfar, tak susah pun. Sambil-sambil buat kerja lain pun boleh diamalkan. Amalan ni InsyaAllah akan berikan kekuatan jiwa, akal dan fikiran. Bayangkan baby dalam perut selalu dengar ayat-ayat zikrullah. =)

6- Banyakkan baca Al-Quran. Walaupun bagi aku, masa mengandung ni cepat sangat rasa penat, mengah, tapi boleh baca slowly. Lebihkan baca surah-surah tertentu untuk ibu mengandung. Contohnya Surah Yusuf, Surah Maryam, Surah Yassin, Surah Luqman dan Surah Hujurat. Kalau tak boleh habis sekali baca, boleh sambung-sambung baca. Maklum lah, sempuuuutttt (ala-ala kumpulan Sepah). Hehe

7- Baca buku-buku berilmiah.Contohnya kisah-kisah nabi, tokoh-tokoh sufi. Perdengarkan kepada baby dalam kandungan sambil berdoa pada Allah. Yang ni InsyaAllah akan diusahakan. Sekarang telinga baby aku baru terhasil (9 minggu).

8- Berbual-bual dengan baby. Haaa yang ni dari awal tahu kewujudan baby, kami dah amalkan. Walaupun masa tu baby baru beberapa mm saiznya. Suami juga memainkan peranan, usap-usap la selalu perut isteri tu. =)

9- Lakukan kerja-kerja ringan sebagai senaman. Aku selalu ingatkan diri sendiri, walaupun kadang-kadang rasa tak larat sangat, jangan tidur sepanjang masa. Buatlah sesuatu yang ringan. Contohnya sapu-sapu rumah sikit ke, kemas-kemas dapur sikit ke. Semua sikit-sikit je. Buat sikit, rehat. Buat sikit lagi, rehat lagi. Hehe. Selebihnya, peranan suami untuk membantu ringankan beban isteri. Lagi-lagi isteri yang bekerja.

10- Jangan stress, hilangkan tekanan. Mmenag kadang-kadang mood tak stabil semasa mengandung. Dengan kepala sakit, badan lemah. makan tak lalu. Masa ni kena kawal, supaya tak mengguris hati suami. Suami juga perlu faham perubahan yang dialami isteri. Anak awak juga yang dikandung tu kan.. =) Suami boleh la ringan-ringankan tangan picit-picit, urut-urut isteri masa ni. =)

11- Jaga adab dan emosi. Ni sama macam yang nombor 10. 

12- Makan makanan yang baik-baik, halal zahir dan batinnya. Maksudnya, memang kita tahu kita makan makanan yang halal, tapi pastikan juga sumber makanan tu halal. Duit yang digunakan untuk beli makanan tu adalah dari sumber yang halal.

13- Janagn berdendam dan berdengki. Jauhi sifat mazmumah, nanti mempengaruhi sifat baby dalam kandungan.

14- Rajin mengukir senyuman. Yang ni walaupun payah sikit, sebab selalu muka tak bermaya bila badan tak sihat, aku cuba juga senyum seperti biasa kalau berjumpa sesiapa. Kadang-kadang tak boleh senyum dah sebab tengah tahan muntah. =)

15- Rajin menghadiri majlis-majlis ilmu. Yang ni kalau ada kesempatan. Kalau tak ada, ataupun tak mampu nak keluar hadiri majlis ilmu (maklumlah nanti tiba-tiba nak muntah), apa yang aku buat, tv di rumah tu selalu buka chanel yang berunsurkan keagamaan ataupun ilmiah. Dengar ceramah, bacaan-bacaan Al-Quran..

Ok itu sahaja amalan yang boleh aku kongsikan. Untuk mengingatkan diri sendiri juga sebenarnya..

6 comments:

rDnA said...

Amalkn tau.mmg berkesan..then rajin2 bc "ya rashid" sambil usap kt perut..
Yup suami pun mainkn peranan.bc quran sama-sama..lpas bc husband hembuskn n usapkn kt perut..insyaAllah..

eMMe said...

Perkara yg bagus tu amalkan la, utk kebaikan ibu dan anak dlm kandungan...

melur.roslan said...

salam wani..thanks share kn amalan ibu mengandung..saya pun lebih kurang awk ajer..1st baby..harap dpt share lg byk info awk dan baby ek..visit my blog ek.. =)

Mrs Azhar said...

wslm melur.. ur welcome.. yes2 i know. sy mmg slalu visit ur blog lah. cuma x tggl jejak je kot.. hehe. salam kenal.. buat ms skrg ni mood tu susah sket nk update blog. =)

farwizah said...

Salam...thanks 4 info...mohon share kt my blog ye.

Mrs Lee said...

Salam..mintak halal yer nk copy masuk blog sy :D

Post a Comment

Komen anda dialu-alukan.. Terima kasih daun keladi.. Lain kali datang la lagi.. =D